Reglement Klokkenluidersregeling
1. Definitie
In dit reglement wordt het navolgende begrip gehanteerd:
Voorzitter van de directie: de leidinggevende van ons kantoor welke het beleid bepaalt en de beslissingen neemt ten aanzien van alle aangelegenheden van ons kantoor.
2. Procedure
Zowel werknemers van Pierik Accountancy als derden hebben de mogelijkheid om zonder gevaar voor hun rechtspositie te rapporteren over vermeende onregelmatigheden van algemene, operationele en financiële aard binnen het kantoor aan de voorzitter van de directie en/of de door de voorzitter aangewezen (vervangend) compliance-officer.
Vermeende onregelmatigheden die het functioneren van de voorzitter van de directie betreffen kunnen worden gerapporteerd aan de (vervangend) compliance-officer. Deze beoordeelt de situatie en zal waar nodig een externe compliance-officer inschakelen.
De voorzitter van de directie en/of de (vervangend) compliance-officer neemt de melding over de vermeende onregelmatigheden onverwijld in behandeling en handelt naar bevinding van zaken.
Het bestuur besluit in overleg met de aangewezen (vervangend) compliance officer of het (eventueel) noodzakelijk is dat er juridische bijstand wordt ingeschakeld.
Wanneer door het bestuur wordt afgezien van het inschakelen van juridische bijstand zijn de (vervangend) compliance-officer en de directie betrokken bij het opstellen van verweer in deze zaken.
3. Communicatie
Het is medewerkers van onze accountantsorganisatie niet toegestaan om ten overstaan van derden (cliënten, pers en dergelijke) enige mededeling te doen omtrent dergelijke aangelegenheden.
Voor vragen over dit reglement en de toepassing ervan kunt u zich tot de voorzitter van de directie of de (vervangend) compliance-officer van onze accountantsorganisatie wenden.